Krydderolier, eddiker og kolde saucer

olie

Hjemmelavede krydderolier, eddiker og kolde saucer

Ved du, hvor nemt det er at lave dit eget lille basislager af smagsgivere, som er ideelle til alt slags kød og grøntsagsretter? De har et væld af anvendelsesmuligheder til at give supper, saucer, wokkretter og vinaigretter karakter og smag.

Alt det får du inspiration til på denne  tema-aften, hvor kok Peer Frausing vil undervise i grundteknikkerne – du har sikkert allerede en masse i din have, som kan bruges, og som du måske ikke får høstet ellers.  Lær hvordan du kan få brugt æbler, blommer, kirsebær, hyldeblomst, citronskal osv osv

Vi skal lave 3 eddiker – en med brombær, en med æbler og så en fantastisk aromatisk æblegastrik, som du vil blive utroligt glad for at have i køleskabet, som tilsætning til saucer, gryderetter, dressinger osv.

Ligeledes skal vi lave 3 olier – en hvidløgsolie, en krydderolie og dagens surprice 😊
Og endeligt skal vi fremstille 3 dressinger/saucer - en grund-mayo, en hvidløgsolie/aioli og en krydderurtedressing.

Du får mindst 1 flaske olie, 1 flaske eddike og en lille kold sauce med hjem fra kurset.
Peer forbereder også en klassisk cæsar salat med kylling og croutoner, som vi spiser sammen i løbet af aftenen.  Du er velkommen til selv at medbringe drikkevarer til salaten.

Pris for råvarer, glasflasker og fællesspisning er 150 kr pr person, som skal betales direkte til underviser senest 3 dage før kurset.

Undervisningssted

Samsø Skole